iamontheotherside

Great Ocean Road pt. 2

Publicerad 2016-07-18 14:59:24 i Allmänt,

På lördagen serverades det croissant med pålägg till frukost. Hanna hade tidigare varit väldigt skeptisk till detta, men tyckte att det smakade helt okej. Jag tyckte det var lite konstigt att vi inte fick nåt kaffe till, men vad ska man göra!

Efter frukost var det dags att bege oss ut på hike. Eftersom Hanna fortfarande hade ont i foten och fått hjälp att linda den med bandage, var vi lite oroliga för hur det skulle gå. Men som tur var slapp jag och Benjamin bära Hanna upp för berget, hon fick istället skjuts med filmteamets bil halva vägen.

Vi blev indelade i tre grupper som fick varsin guide. De berättade sen längs med hiken om vad vi såg. Vi fick bland annat mosa eukalyptusblad och lukta på. Tydligen är det så koalorna luktar, men tre gånger starkare. Guiden berättade att koalor är ett av få djur människor faktiskt kan lukta sig till. När vi nästan gått halvvägs fick vi tillslut se en koala som sov högt uppe i ett träd. När vi precis skulle gå därifrån vaknade den så vi fick se ansiktet också. Så söt!!! Vi fick även smaka på någon slags skogsspenat som växte genom hela regnskogen. Men den var inte riktigt nån hit.

Efter en lunchrast skulle vi lära oss att spela australisk fotboll, sk "footie". Tydligen är det en väldigt aggressiv sport, han som visade oss hur man spela (en gammal proffsspelare) hade bland annat ett finger helt ur led och ingen känsel i halva ansiktet. Jag som redan är väldigt bollrädd blev inte direkt mer peppad av att höra det... Som tur var hittade jag en annan tjej från Spanien som också ville spela lite lugnare. Så när det var dags att dela in sig två och två för att öva på att sparka och "smasha" bollen (den såg ut som en amerikansk fotboll), körde vi tillsammans. Vi blev riktigt stolta när vi faktiskt fick in några bra passningar på raken till varandra! Även Hanna kunde vara med och smasha bollen då det inte påverkade hennes fot så mycket. Solen kom fram så vi kunde ta av oss jackorna och spela i linne, vilket var skönt. När det sen blev dags att spela match satte sig jag och några andra och solade istället. Hanna underhöll sig med att bli intervjuad av filmteamet!

På kvällen åt vi middag med våra nya kompisar och hängde sedan i deras stuga. Senare på kvällen gick vi ut för att dansa. Även fast det var en annan klubb än kvällen innan var det exakt samma vakt som stod i dörren. Han frågade Hanna hur det var med hennes fot och att hon skulle akta sig för steget in genom dörren!

Nästa dag var det dags för att ta bussen längs med the Great Ocean Road. Olyckligtvis mådde vissa dåligt från kvällen innan, och uppe på det var vägen krokig som tusan och chauffören var antagligen en gammal racerförare. Inte så trevlig stämning på bussen första timman helt enkelt.

Vårt första stopp lättade upp stämningen lite. Vi stannade nämligen vid ett ställe som hette koala café, där koalor brukade hålla till i området. Och vi fick faktiskt se två stycken, den ena på väldigt nära håll dessutom!!

Vi gjorde några andra stopp längs med vägen, bland annat vid de tolv apostlarna, London bridge och ett till ställe som jag inte minns namnet på. Men det var en vik där väldigt många skepp gått på grund genom åren.

Det var en lång dag med mycket resande. När vi tillslut var framme i bendigo och väntade på en taxi till campus såg vi faktiskt fladdermöss stora som kråkor!! Coolt, men lite läskigt.

Det var en väldigt kul helg, och vi båda är glada att vi bestämde oss för att boka resan! Det var roligt att lära känna många nya människor. Lite synd att de flesta egentligen bodde i Melbourne, men som tur var sa de att vi var välkomna hälsa på.