iamontheotherside

Great Ocean Road pt.1

Publicerad 2016-07-18 09:05:15 i Allmänt,

Nu i helgen har vi varit på en resa som skolan fixat för utbytesstudenter. Så i fredags stod klockan på 04.30 så vi skulle hinna ta oss från Bendigo till Bundoora campus i Melbourne. Som tur var fick vi skjuts av en som heter Kim då det inte gick några bussar till stationen så tidigt. Det var vi och två tjejer till från England som åkte från Bendigo. Väl på plats i Melbourne trodde vi att vi hade gott om tid på oss, men när spårvagnen tog ca 1 timma så blev tiden knapp, vi hade tillslut bara 1 minut till godo när vi kom fram till bussen. Men vi hann och det är ju huvudsaken. 

Vi hoppade på bussen tillsammans med 50 andra från La Trobe och åkte mot Lorne där vi skulle börja helgen med att surfa. En liten speciell grej med helgen var att vi hade ett filmteam med oss som skulle göra en inspirationsfilm för att locka studenter nästkommande år att boka resan. När vi hade åkt i ca en timme hade vi ett litet lunchstopp vid Bells beach där det var riktigt stora vågor. (Jag blev lite orolig hur det skulle se ut där vi skulle surfa senare och hoppades att våra skulle vara snäppet mindre) Vi fick reda på att det tydligen var här som filmen Point break spelades in, men typ ingen på bussen hade sett den, får göra det i dagarna helt enkelt. 
 
 

 
 
 
Väl framme i Lorne blev vi indelade i stugor och vi delade med de två tjejerna från Bendigo. Sen var det bara att ta på sig bikini, vilket kändes lite underligt då det var typ 10 grader i luften och 13 i havet. Jag tackar den som uppfann våtdräkten! Vi fick en introduktion och lite tips innan det var dags att gå ut i vattnet för att försöka fånga vår första våg. Nästan två timmar senare konstaterade jag att det inte är så lätt som det ser ut, men jag har i alla fall fått blodad tand och vill verkligen lära mig surfa. Denna gången kom jag upp på fötter två gånger men ramlade innan jag hunnit ställa mig helt. 

Efter surfingen tog det ett tag innan fötterna återfått känseln och vi spenderade en timma framför fläkten i vår stuga för att få upp värmen. Denna kvällen hade de bokat in oss på ett hamburgerställe där vi åt gott. Dock så ville ingen sitta bredvid oss och de andra två tjejerna utan flyttade sig när vi kom till bordet. Lite tråkigt och ohyfsat tyckte vi alla fyra och jag och Hannah konstaterade att vi dittills lyckats skaffa fler ovänner än vänner. Som tur var ändrades detta snart. Efter middagen hade vi lite tid innan de flesta skulle gå ut så jag och Hannah försökte hitta några att hänga med innan dess, då våra engelska vänner skulle stanna hemma och sova. I dörren till affären träffade vi på två danska tjejer som bjöd in oss till deras grannstuga så vi hängde på dit. Vi hängde i stugan med de och flera från USA och England och lekte lekar och hade himla kul innan vi gick till en bar.  Väl där satt vi mest och pratade och hade trevligt i några timmar. Det var himla kul att lära känna de andra lite mer och nu har vi även några vi kan hänga med när vi åker ner mot Melbourne.
 
Dessvärre slutade kvällen inte riktigt som jag hade tänkt mig. När vi skulle gå råkade jag nämligen trampa snett och olyckligt nog på första steget av en trappa, så jag gjorde en fin vurpa ner för den. Jag trodde att det hade gått bra, men när jag ställde mig upp hade jag svårt att stödja på höger fot. Jag, Hannah och en kille som hette Benjamin från Schweiz bestämde att de skulle bära mig runt vandringen nästa dag ifall jag fortfarande inte kunde gå då! Vi gick hem, la is på foten och hoppades på det bästa inför nästa dag. 
 
 

Hannah skriver ett inlägg som handlar om de andra två dagarna! 

// Hanna 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela